Rancid historie
8. 9. 2007
RANCID Tim Armstrong - kytara, zpěv Matt Freeman - basovka Lars Frederiksen - kytara, zpěv Brett Reed - bicí Zakladající členové RANCID - T. Armstrong a M. Freeman - už na střední škole cítili, že jediným způsobem, jak ventilovat své názory, je hudba. V roce 1987 tedy zakládají svůj první band OPERATION IVY, kolem které se tvoří jakási HC/ska/punk komunita, soustředěná u klubu na Gilman Street. OPERATION IVY se rozpadají v roce 1989 a oba chlapci jdou vlastními cestami. Tim se dostává do koloběhu alkoholu a drog. Díky Mattovi se vysvobozuje z tohoto bludného kruhu a v roce 1991 vzikají RANCID. Na post bubeníka Matt oslovuje svého spolubydlicího ze squatu v jižním Berkeley a kapela se pouští do punkového řádení. Za dva měsíce přichází první nabídka od labelu Lookout! Records z Berkeley. Toto vydavatelství později vydává také kompilaci OPERATION IVY. U této firmy vydaly své prvopočiny rovněž kapely jako GREEN DAY nebo AVAIL. V roce 1992 vychází skupině první sedmipalec "Rancid". V roce 1993 vydávají RANCID své první album "Rancid" u nezavislého labelu Epitaph Bretta Gurewitze z BAD RELIGION. V mezičase kapela hledá druhého kytaristu. Prvním adeptem je Billie Joe Armstrong z GREEN DAY, s kapelou odehrává jeden koncert a vrací se ke GREEN DAY. Další volbou je Lars Frederiksen, dřívější člen legendárních U. K. SUBS. Lars však nechce opustit svou kapelu SLIP, ta se ale po odchodu bubeníka rozpadá, a tak Lars přechází k RANCID. Své schopnosti poprvé prokázal na sedmipalci "Radio, Radio, Radio", natočený v zimě 1994 pro label "Fat Wreck Chords" patřící Fat Mike´ovi z NOFX. V létě 1994 vzniká během čtyř dnů počin "Let´s Go", na který "good boys" složili 23 věcí. Do playlistu MTV se zařadil klip k písni "Salvation". RANCID vyjíždějí na americké a později také evropské turné. Během těhto štací si jich všímají bossové větších firem, k prvním patřila A&R/POLYGRAM. Nabídka od této firmy přišla celkem sedmkrát, částka za přestup stále rostla, avšak hoši si užívali svého klidu u Epitaphu. Brzy vychází další počin. Deska "...And Out Come The Wolves" je prošpikovaná vlivy punku, ska a reggae. Přicházejí další lukrativní nabídky, firma Epic dokonce nabízí 1,5 miliónu dolarů. Hoší však přestoupit odmítají. V roce 1996 se RANCID zařazují do programu festivalu alternatívní hudby Lollapalooza, kde vystupují po boku takových veličin jako RAMONES, METALLICA nebo SOUNDGARDEN. V roce 1997 odchází kapela na odpočinek. Tim staví v L. A. vlastní studio Bloodclot Studio. Fanoušci začali mít obavy z rozpadu kapely, tyto zprávy se objevují rovněž v tisku. V roce 1998 se však na trhu objevuje deska "Life Won´t Wait". Deska vznikala v San Franciscu, New Yorku, New Orleans a na Jamajce. Objevuje se zde mnoho hostů jako např. Buju Banton ("Life Won´t Wait" a "Hoover Street"), Dicky Berrett z Mighty Mighty Bosstones ("Cash, Culture And Violence") nebo Roger Miret z AGNOSTIC FRONT ("Something In The World Today"). Díky "Life Won´t Wait" je jasné, že punk rock ještě neřekl své poslední slovo, to přenecháme Larsu Frederiksen´ovi: "Děcka chtějí své GREEN DAY, své OFFSPRING, své RANCID, tak jim přece nějaký ten shit uklohníme a bude sranda."